
مکان خلق اثر: آمستردام/ 1925/ محل نگهداری: موزه ی گمنته ی هاگ، هلند/ ابزار: رنگ و روغن روی بوم/ دوره، مجموعه و جنبش:دِاستیل
"تئو وان دوسبرگ " (theo wan doesburg) متولد سال ۱۸۸۳ هنرمند هلندی بود. او را به عنوان پدید آورنده و رهبر جنبش هنری د استیل می شناسند.
دوسبرگ به خلق آثاری در زمینههای نقاشی، مجسمه سازی و معماری پرداخت. نقاشیهای او ابتدا تحت تأثیر نظرات واسیلی کاندینسکی قرار داشت. او در سال ۱۹۲۰ بیانیهای در نشریه د استیل انتشار داد و ایده جدیدی را در زمینه هنر ارئه کرد که المنتارسیم نامید.
به عقیده او سطوح اریب پویایی را به نقاشی باز می گرداند. دوسبرگ در نقاشیهایی که برای کافه ئوبت در استراسبورگ کشید، اصول المنتارسیتی خود را پیاده ساخت. نظریات او تأثیر مهمی بر دانشجویان باوهاوس گذاشت.
"تئو وان دوئسبورگ" در 1919 می نویسد: «عنصر سازنده، طبیعت انسان است... و چیزی که انسان را می سازد، سبک زندگی اوست.» اورفیسم خلاصه ای از دِاستیل است، اما باید آن را شرح داد و باز کرد. عنصری که "وان دوئسبورگ" از آن به عنوان «تاثیری مثبت در تجسم جدید» یاد می کند، یک «تناسب متعادل میان حالتی خاص و حالتی عمومی» بود. سطوحی گسترده که در بازنمایی تصاویر، حواس مخاطب را نسبت به ویژگی های درونی یک چیز پرت می کند. او تصور می کرد که هنر نباید به جسمیت گرایی تمایل داشته باشد، بلکه باید شفاف باشد. زیبایی در عینیت گرایی خلاصه نمی شود، بلکه در تعادل و توازن است. همان طور که دانستیم، دِاستیل دنیا را تشکیل یافته از شکل های هندسی می داند. شکل هایی که لازمه ی درک این بی قاعدگی به عنوان برداشتی از واقعیت است. این امر پیش از آن که هنرمند بخواهد آن را مطرح سازد، اجمالا از مقابل چشمان مخاطب می گذرد: تعادلی که در تصاویر نهفته است باعث می شود، مخاطب تعادل و توازنی مشابه آن را در زندگی، جامعه و ساختمان های اطرافش جستجو کند. این نوع هنر، هنری بشارت دهنده بود، که به شکل مذهبی راهنما در آمد، هر چند که در طول مسیر، بسیاری از آن جدا شد. "مندریان" در 1925 به خاطر اشتباه "وان دوئسبورگ" در استفاده ی نادرست از خطوط اریب، از این جنبش کناره گرفت.

تئو وان دوسبرگ

پرتره شخصی با کلاه/ 1906

Neo-Plasticism: Composition VII / 1917

کمپوزیسیون خاکستری/ 1919/ رنگ و روغن روی بوم

ترکیب بندی