خشایار قاضی زاده:

تمایل به فراگیری هنرهای سنتی و نگارگری از بین نرفته است

تمایل به فراگیری هنرهای سنتی و نگارگری از بین نرفته است
خشایار قاضی زاده؛ هنرمند نگارگر و مدرس دانشگاه گفت: همچنان طالبان هنرهای سنتی و نگارگری در مراکز و فضاهای آموزشی هنری غیر دانشگاهی وجود دارند و تمایل به فراگیری این هنر از بین نرفته است.
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
کد خبر :  ۲۱۵۲۳

خشایار قاضی زاده؛ هنرمند نگارگر و مدرس دانشگاه گفت: همچنان طالبان هنرهای سنتی و نگارگری در مراکز و فضاهای آموزشی هنری غیر دانشگاهی وجود دارند و تمایل به فراگیری این هنر از بین نرفته است.
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ قاضی زاده درباره فعالیت های اخیر خود بیان داشت: «در زمینه آموزش مباحث نظری در حوزه هنر اسلامی؛ در مقطع دکتری به آموزش مطالعات تطبیقی هنرهای جهان اسلام و در مقطع کارشناسی ارشد به تدریس رمز و نماد در هنر اسلامی مشغول هستم. همچنین در آموزش علمی هم همچنان طراحی نگارگری و طراحی پایه را در برنامه کاریم دارم.»
او همچنین ادامه داد: «در زمینه تولید اثر هنری نیز به صورت رسمی هم اکنون اثری را برای جای خاصی تولید نکرده ام اما برای خودم در حال کار کردن روی یک اثر با مضمون عاشورا هستم که یک کار نمادین است و اگر بخواهم برایش نامی بگذارم شاید «زاری بر مرگ شهید» عنوان خوبی باشد که به بعد از واقعه عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع) برمی گردد. همچنین آخرین مقاله ای که نوشته ام «واکاوی بیان هنری در نگاره های مجنون در خمسه طهماسبی» است.»
این هنرمند در پاسخ به اینکه رشته های مختلف هنری چگونه می توانند با اقبال بیشتری از سوی مخاطب مواجه شوند؛ بیان داشت: «باید دید شاخه و زیر شاخه آن اثر هنری چیست. در هنر سه حوزه فراگیر داریم که معمولا مخاطب خودش را به صورت گسترده دارد؛ یکی موسیقی، دیگری سینما که در حوزه هنرهای تصویری جامعیت هنرها را در خود دارد و انیمیشن که با هنرهای تجسمی بیشتر مرتبط است و در نسل جوان هم طرفداران بسیاری دارد زیرا از مجموعمه امکانات تصویر، صدا، موسیقی و ... تواما بهره می گیرد.»

او ادامه داد: «اما در حوزه هنرهای تجسمی رشته هایی مثل گرافیک به دلیل گستردگی و شاخه های متعددی که دارد مخاطبان خود را می یابد زیرا برندسازی، طراحی لوگو، گرافیک محیطی داخلی و خارجی، موشن گرافیک و ... حیطه گسترده ای را شامل می شوند و چون دانش آن هم در حال به روز شدن است متخصصان این رشته به راحتی مخاطبان خود را به دست می آورند.»
قاضی زاده در توضیحی بیشتر افزود: «در حوزه نقاشی، تصویرسازی و نگارگری که نسبت به سایر رشته های هنرهای تجسمی به نظر می رسد ارتباطش با مخاطب خاص تر هست می توانم بگویم که مثلا در نگارگری آثار ضمن برخورداری از زبان امروز باید ریشه در گذشته داشته و پیامی هم به آینده منتقل کنند. هنرمند اگر بتواند این سه عصر را در اثر خود احیا کند می تواند مخاطب خودش را داشته باشد. خصوصا که ما در فضاهای آموزشی غیر دانشگاهی هم چنان طالبان هنر سنتی یا همان نگارگری را داریم.»
او ادامه داد: «یک حوزه کاربردی و مهم هم در هنر وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که می تواند زمینه های کارآفرینی بسیار مناسبی ایجاد کند که همان هنرهای دستی یا صنایع هنری است که اگر بتواند در شاخه های مختلف در زندگی روزمره مردم گسترش یابد ضمن جذب مخاطب از وجه اقتصادی هم بسیار قابل توجه است.»
قاضی زاده پیرامون کاربردهای هنری اظهار داشت: «دو دسته عوامل در تولید اثر هنری دخالت دارند؛ عوامل بیرونی و عوامل درونی. شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... جامعه ای که هنرمند در آن زندگی می کند بر بینش، اعتقادات و باورهای هنرمند تاثیر دارد. بخش دیگر عوامل درونی که شامل آموزه ها، علایق و انگیزه های هنرمند می شود که این دو عامل بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و ما نمی توانیم این دو را منفک از هم در نظر بگیریم.»
وی با اشاره به اینکه پتانسیل برخی رشته ها مثل نقاشی به نظر می رسد که بر محور علایق و انگیزه های شخصی هنرمند استوار است؛ خاطرنشان کرد: «بر خلاف گرافیک که سفارش دهنده نقش جدی دارد و گاهی به همین دلیل در هنر بودن رشته گرافیک تردید به وجود می آید؛ اما در نقاشی هر چند هنرمند به مخاطب می اندیشد و بی تاثیر از پیرامون خودش اثرش را رقم نمی زند اما اینکه بخواهد مخاطب را به عنوان فاکتور اول در خلق اثر هنری اش در نظر بگیرد مقید به این مساله نیست. اگر چه در بیانِ معنایی هر اثری برای مخاطبی آفریده می شود که این مخاطب ممکن است گاهی الهی باشد و گاهی زمینی.»
گفتنی است خشایار قاضی زاده کارشناس نقاشی، کارشناس ارشد ارتباط تصویری و دکترای تخصصی پژوهش هنر در جشنواره های بسیاری شرکت داشته و کتاب ها و مقالات بسیاری نیز از او به رشته تحریر درآمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر